عن الأحتباس الحراري

This post is part of Blog Action Day 09
التدوينة دي جزء من بلوج أكشن داي
--------------------------------------
لما فكرت اتكلم عن التغير المناخي وتأثيره كان اول حاجة جت في بالي هي الاحتباس الحراري ، ويمكن الناس تعرف عنه معلومات متناثرة من هنا وهنا ، انا كمان كان عندي معلومات عامة وتقريبا كنا درسنا عنه ، لكن اكتشفت ان كان منها حاجات غلط ومنها معلومات مش كاملة .
في البداية الغلاف الجوي للأرض بيقوم بعملية حجز لجزء من أشعة الشمس المرتدة من الأرض لتدفئة الكوكب والحفاظ علي درجة الحرارة معتدلة ، لكن ظاهرة الأحتباس الحراري ظهرت لما زادت بعض غازات واهمها ثاني أكسيد الكاربون عن معدلاتها الطبيعية وبدأت تحجز المزيد من أشعة الشمس فبدأ بالتدريج درجة حرارة الكوكب في الأرتفاع .
قبل النصف الاول من القرن العشرين كان بيبقي في زيادة في معدل درجات الحرارة علي كوكب الارض ، لكنها كانت طفيفة للغاية ومش مؤثرة وتأثيرها بيكون غالبا للبراكين حول العالم ، لكن في النصف التاني ومن بداية الحقبة الصناعية بدأت الزيادة تكبر وتبقي ملحوظة ومؤثرة سلبا.
تأثير الاحتباس الحراري ربما غير ملحوظ علي المدي القريب لكن علي المدي البعيد هتتسب في ارتفاع مستوي سطح البحر وهتقل الانهار الجليدية والبحار والمحيطات الجليدية في العالم ، وهتتأثر بالذات منطقة القطب الجنوبي بالإضافة لتوقعات بزيادة نسبة الصحاري شبه الاستوائية وقله مساحة الغابات زي الامازون واللى هيترتب عليه انقراض العديد من الكائنات الحية علي سطح الكوكب .
لمواجهه الامر أغلب دول العالم وقعت علي اتفاقيه اسمها اتفاقية كيوتو لمحاولة الحد من تأثير الاحتباس الحراري وبقاءه في مستوياته العادية الغير خطره .
أيه الحلول للحد من الأحتباس الحراري ؟
في نظري الشخصي ، اعتقد اللجوء للطاقة البديلة وتقليل الاعتماد علي الطاقة الحيوية زي البترول والاعتماد علي الكهربا والطاقة الشمسية ، كمان استخدام الألياف الضوئية في الإنارة بدل اللمبات واللى بتتسبب بردو في زيادة تأثير الاحتباس الحراري ، غير تحديد نسب معينة تلتزم بيها المصانع والشركات الصناعية حول العالم وزيادة الاشجار وبالذات حول الاماكن اللى بتتركز فيها نسب عالية من ثاني اكسيد الكربون .

دي شوية معلومات عن الأحتباس الحراري ورأيي في ازاي نقدر نواجهه
معلومات اكتر هتلاقوها :
ومعلومات أكتر هتلاقوها لما تدوروا علي النت في الموضوع :)

1 comments:

بنجامين غِير said...

أدعوكم إلى قراءة تلخيصاً لمقالتين علميتين عن سعي أوبك إلى عرقلة المفاوضات الدولية حول تغير المناخ.